بلاگ

راهنمای خرید اره عمود بر یا اره چکشی

اره عمود بر
Rate this post

خرید اره عمود بر یکی از دغدغه‌های هر فردی هست که قصد راه اندازی یک کارگاه نجاری دارد. اره عمود بر 800 وات دوو و اره عمود بر 650 وات دوو دو مدل از بهترین مدل های موجود در بازار می باشد.
یکی از ابزارهای پرکاربرد در صنایع چوب و نجاری و انواع هنرهای چوبی، اره چکشی است. این دستگاه، یک تیغه باریک دارد که عمود بر صفحه دستگاه به صورت رفت و برگشتی یا چکشی حرکت می کند. قدرت و توان این ابزار  کاملا به نوع کار شما بستگی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.
اگر به دنبال آشنایی با اره عمود بر یا اره چکشی و یا قصد خرید این دستگاه را دارید، این مقاله را دنبال کنید.

 

بیشتر بدانید: راهنمای خرید اره گردبر و معرفی کاربرد آن

 

 از انواع تیغه اره عمود بر می توان تیغه چوب بر با دندانه درشت و ارتفاع کوتاه، با دندانه درشت و ارتفاع بلند، با دندانه ظریف و ارتفاع کوتاه و تیغه فلز بر با دندانه ریز و ارتفاع کوتاه را نام برد.

 

اره عمود بر چیست؟

اره عمود بر
تیغه این ابزار نجاری در حال حرکت به سمت جلو برشکاری می‌کند که باید در هنگام جا زدن تیغه به این نکته توجه شود. این دستگاه در ساخت انواع پروژه های چوبی کاربرد دارد و با توجه به تیغه باریکی که دارد برشکاری را در هر جهتی انجام می دهد. برش های مورب و قوس دار به راحتی با اره چکشی انجام می شود و در کل این ابزار بیشتر برای انجام برش های اولیه استفاده می شود.
دستگاه اره چکشی یا اره عمود بر دارای تیغه های مختلفی می باشد و هر کدام کاربرد خاص خود را دارند. وجود تیغه درشت بر و ریز بر اره عمود بر به همراه تیغه ظریف بر و تیغه فلز بر، کاربردهای این دستگاه را بیشتر هم کرده است.
اره عمود بر در اکثر برندهای موجود در بازار، دارای یک دیمر است که از آن برای تغییر دور دستگاه استفاده می شود. می توان توسط این دیمر سرعت حرکت تیغه را تنظیم نمود و از هر سرعت برشی، در جای درست استفاده کرد؛ انجام این کار به وسیله دکمه روشن و خاموش دستگاه نیز امکان پذیر می‌باشد. صفحه این دستگاه نیز مانند دستگاه اره دیسکی دارای امکان تنظیم زاویه است. به طوری که می توان صفحه آن را در زاویه ۰ تا ۴۵ درجه تنظیم نمود تا برشکاری به صورت زاویه دار هم انجام شود.
دقت برش کاری دستگاه اره عمود نسبتا کم است. از اره چکشی در جاهایی که نیاز به برش کاری تمیز نیست و یا بعد از برش کاری پرداخت انجام خواهد شد بیشتر استفاده می شود. گیربکس داخل دستگاه اره عمودبر به صورت پیستونی حرکت می کند و در حرکت رفت و برگشتی محور نگهدارنده، تیغه به حرکت در می آید و باعث بالا و پایین رفتن تیغه می شود. بنابراین، برای بالا بردن عمر دستگاه بهتر است داخل گیربکس هر از گاهی باز شده و پس از تمیز کردن قطعات آن گریس کاری و روغن کاری شود. ابزار اره عمودبر هم دارای زغال است و در طی کار با این دستگاه زغال آن باید بازدید شود و در صورت کم شدن زغال، باید تعویض صورت گیرد.

 

انواع تیغه اره عمود بر

اره عمود بر
دستگاه اره عمود بر یا چکشی دارای تیغه های مختلفی است. انواع تیغه های چوب بر در دستگاه اره عمود بر مورد استفاده قرار می گیرند. تیغه های چوب بر به چند روش تقسیم بندی می شوند: تیغه های بلند یا کوتاه و تیغه های دندانه درشت و دندانه ریز. تیغه های دندانه درشت، تیغه هایی هستند که دندانه ‌های آن ها به سمت صفحه دستگاه می باشد و در حرکت به سمت صفحه دستگاه برش می زنند؛ هم چنین جهت تیزی آن ها هم به سمت بالا است و لب پری از چوب بر روی آن اتفاق می افتد. تیغه های ظریف بر نیز دو دسته هستند: یک دسته دندانه به سمت صفحه دستگاه قرار دارند و دسته دیگر سمت خلاف آن یعنی در حرکت به سمت پایین برش می‌زند. این دستگاه دارای تیغه های فلز بر از جمله آهن بر و آلومینیوم بر نیز می‌باشد که در جای خود به خوبی کارایی دارند. انواع تیغه های پر کاربرد اره چکشی عبارتند از:

  • تیغه چوب بر با دندانه درشت و ارتفاع کوتاه
  • تیغه چوب بر با دندانه درشت و ارتفاع بلند
  • تیغه چوب بر با دندانه ظریف و ارتفاع کوتاه
  • تیغه فلز بر با دندانه ریز و ارتفاع کوتاه

 

موارد استفاده اره عمود بر

اره عمود بر
از دستگاه اره عمود بر جهت برش کاری اولیه به صورت خطی و منحنی استفاده می شود. همچنین در صورتی که روی سطح کار خط کشی شده باشد می توان به راحتی روی خط، برشکاری را انجام داد. به علت باریک بودن تیغه این دستگاه می توان به خوبی از آن در برشکاری به صورت منحنی و قوس دار استفاده کرد. ارتفاع برش بستگی به ارتفاع تیغه دارد که مسلما امکان برش هایی با قطر زیاد با این دستگاه امکان پذیر نمی باشد.
در حرکت رفت و برگشتی جایی که تیغه در بالاترین حالت قرار دارد فاصله نوک تیغه تا صفحه دستگاه اندازه گیری می شود و این ارتفاع بیشترین ضخامت قطعه برای برش کاری می باشد. از دستگاه اره عمودبر می‌توان به صورت میزی نیز استفاده کرد. به این صورت که یک سوراخ در روی صفحه میز ایجاد می شود و دستگاه زیر میز توسط پیچ و مهره ثابت می شود طوری که تیغه آن از صفحه میز خارج شود. در این صورت می‌توان کلید دستگاه را ثابت نموده و قطعه را به تیغه دستگاه تکیه داده و به صورت خطی یا منحنی برشکاری را انجام داد. بیشترین موارد استفاده از اره عمود بر عبارت است از:

  • برش صفحات چوبی
  • برش چوب های ماسیو
  • برش های قوسی و اشکال هندسی مختلف
  • برش انواع دایره ها و سوراخ های دایره ای شکل
  • استفاده از آن به صورت اره میزی، شبیه به عملکرد اره مویی برقی

 

موارد ایمنی کار با دستگاه

اره عمود بر
نکات ایمنی کار با اره عمود بر یا چکشی موارد زیادی را شامل نمی شود و بیشتر معطوف به لحظات برخورد تیغه با دست می شود که باید به آن توجه کرد. در بخش زیر موارد کلی ایمنی به هنگام کار با این دستگاه را به طور خلاصه یادآوری می کنیم:

  • در هنگام تعویض تیغه اره چکشی حتما دستگاه را از برق خارج کنید.
  • در هنگام برشکاری اره عمود بر را محکم در دست بگیرید و صفحه آن را در طی مسیر برش روی قطعه فشار دهید طوری که از روی قطعه بلند نشود.
  • هنگامی که قطعه را در دست گرفته اید مراقب فاصله انگشت هایی که زیر قطعه تا تیغه اره عمود بر هستند باشید.
  • برای انجام هر کاری از تیغه مناسب آن استفاده کنید.
  • در هنگام تعویض تیغه از جا رفتن آن در محل خود اطمینان حاصل کنید تا در هنگام کار از جای خود خارج نشود.
  • از قرار گرفتن سیم اره عمود بر در مسیر برش جلوگیری کنید.
  • اول اره عمود بر را روشن کنید و بعد تیغه آن را به چوب بچسبانید. در غیر این صورت با ضربه زدن اره چکشی به چوب یا به دست خود مواجه خواهید شد.
  • از عینک و ماسک در هنگام کار با راه عمود بر استفاده کنید.

 

نکات قابل توجه در خرید دستگاه

اره عمود بر

بدون شک برند سازنده اره چکشی و خدمات پس از فروش یکی از مهم ترین چیزهایی است که باید به آن توجه کنید، امروزه شرکت های بیشماری دست در ساخت ابزار آلات صنایع چوب و نجاری دارند و در کنار کمپانی های معروف و نام آشنا توانسته اند قد علم کنند و محصولات با کیفیتی روانه بازار کنند. پس تنها نمی توان به برند اکتفا کرد و با اطمینان گفت که فلان برند بهترین است و با کمی تحقیق می توانید برندهای ارزان قیمت و با کیفیت را در بازار شناسایی کنید.
از آنجا که اره عمود بر قابل حمل و نقل است و برای مصارف دستی استفاده می شود باید به وزن دستگاه در هنگام خرید دقت کنید تا در طول مصرف دچار خستگی از ناحیه مچ و بازوی دست نشوید . اصولا اره عمودبرها دارای وزنی بین ۲٫۷ الی ۵٫۵ کیلوگرم هستند که وزن متعادل این دستگاه حدودا ۳٫۲ کیلوگرم پیشنهاد می شود.
قدرت یا توان اره عمود بر های موجود در بازار معمولا بیش از ۶۵۰ وات است و با توجه به گیربکس و اندازه آن دارای ۳ الی ۶ دور (سرعت) متفاوت هستند. نکته ای که باید به آن اشاره شود این است که هر چقدر قدرت موتور بیشتر باشد شما می توانید کار با ضخامت بیشتری را توسط آن برش دهید و اره زیر بار برش ها کم نمی آورد.
عمق برش اره عمود بر بسته به نوع تیغه متفاوت است اما عمق ۸ سانتی متر در این ابزار نجاری تبدیل به یک استاندارد شده و بیشتر اره چکشی های موجود دارای عمق برش ۸ سانتی متر هستند.

یکی دیگر از امکاناتی که باید در خرید یک اره عمودبر به آن توجه داشته باشید کلید تنظیم ضخامت برش است که توسط آن می توانید ضخامت برش را تعیین کنید، این کلید معمولا دارای ۳ حالت است و هر چه بیشتر باشد سرعت برش بالا رفته اما دقت آن کم می شود پس بهتر است بر اساس کارتان از این دکمه استفاده کنید.
کلید پرتاب باد یا کلید از بین برنده گرد و غبار نیز یکی دیگر از امکانات دستگاه اره عمود بر می باشد که برای خیلی از صنعت کاران اهمیت دارد، توسط آن می توان گرد و غبار را از روی کار دور کرد و دید خوبی نسبت به محل برش پیدا کرد. همچنین صفحه مدرج شده نیز برای تنظیم زاویه برش استفاده می شود که روی بعضی از دستگاه ها دیده می شود.
قطعه جلوگیری کننده از لب پر شدگی نیز یکی دیگر از امکانات این دستگاه به حساب می آیند، قطعه کوچکی که فضای خالی اطراف تیغه را پوشش داده و با قرار گرفتن بر روی قطعه در اطراف خط برش از لب پر شدن لبه های کار جلوگیری می کند.
مکانیزم تغییر تیغه به ۲ نوع اهرمی و پیچی خلاصه می شود که در مدل اهرمی نیاز به آچار نبوده و خیلی سریع تیغه نصب و خارج می شود اما در مدل پیچی معمولا به یک آچار آلن و باز و بسته کردن پیچ برای تعویض تیغ اره نیاز است.

 

راهنمای خرید بهترین اره عمود بر

اره عمود بر
بهترین راهنمایی در خرید اره عمود بر این است که با توجه به نیاز و نوع کارتان و بودجه ای که دارید و همچنین با مطالعه مواردی که ذکر شد اقدام به خرید اره عمودبر کنید ولی به دنبال برندهای متفرقه به هیچ عنوان نرفته و ابزار خود را با ضمانت نامه معتبر تهیه کنید.
همچنین اگر قرار است از این ابزار در کارهای سنگین و در مدت زمان طولانی استفاده کنید حتما به دنبال تهیه دستگاهی با دور بالا و موتور پر قدرت باشید و حتما از تیغه های با کیفیت استفاده کنید تا به دستگاه فشار وارد نشود.
خرید خود را از فروشگاه های معتبر انجام دهید تا از احتمال خرید جنس تقلبی در امان بمانید و ابزار خود را با قیمت واقعی خرید کنید، همچنین در صورت وقوع مشکل بتوانید به آنجا مراجعه کنید.

 

بیشتر بدانید: دریل برقی بخرم یا شارژی؟

 

 از موارد استفاده اره عمود بر می توان به برش صفحات چوبی، برش چوب های ماسیو، برش های قوسی و اشکال هندسی مختلف، برش انواع دایره ها و سوراخ های دایره ای شکل و استفاده از آن به صورت اره میزی، شبیه به عملکرد اره مویی برقی اشاره کرد.

 

کلام آخر

اره عمود بر که به آن اره چکشی نیز گفته می شود یکی از مهم ترین ابزار آلات نجاری و صنایع چوب و MDF به شمار می رود و تقریبا تمامی کسانی که با چوب سروکار دارند و یا در کار نصب کابینت و … هستند از این ابزار به دفعات در روز استفاده می کنند.
از انواع تیغه اره عمود بر می توان تیغه چوب بر با دندانه درشت و ارتفاع کوتاه، با دندانه درشت و ارتفاع بلند، با دندانه ظریف و ارتفاع کوتاه و تیغه فلز بر با دندانه ریز و ارتفاع کوتاه را نام برد.
از موارد استفاده اره عمود بر می توان به برش صفحات چوبی، برش چوب های ماسیو، برش های قوسی و اشکال هندسی مختلف، برش انواع دایره ها و سوراخ های دایره ای شکل و استفاده از آن به صورت اره میزی، شبیه به عملکرد اره مویی برقی اشاره کرد.
بیشه کالا اولین فروشگاه آنلاین ماشین آلات صنعتی، کشاورزی، باغبانی و ابزارآلات برقی دوو با بالاترین سطح کیفیت و قیمت مناسب می باشد. اگر قصد خرید اره عمود بر را دارید می توانید با شماره های موجود در سایت تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *