بلاگ

موتور پمپ آب بنزینی و دیزلی و تفاوت های آنها

تفاوت موتور پمپ آب بنزینی و دیزلی
5/5 - (1 امتیاز)

ما در این مقاله قصد داریم به بررسی تفاوت موتور پمپ آب بنزینی و دیزلی بپردازیم، اگر قصد خرید دستگاه پمپ آب را دارید حتما این مقاله را مطالعه کنید.
موتور پمپ‌ها، یکی از پاسخ‌ های بشر مدرن به نیاز روزافزونی بود که برای انتقال آب وجود داشت. با گسترش پیدا کردن مزارع و نواحی که کشاورزی در آن‌ها صورت می‌گرفت، بشر تلاش خود را معطوف به ابداع وسیله‌ ای کرد که بتواند آب را با یک نیروی خارجی از یک نقطه به نقطه دیگری انتقال دهد، تا پیش از این تنها این نیروی جاذبه بود که قادر به انجام این کار بود.
اما با ورود موتور پمپ، انسان مدرن توانست آب را برخلاف جهت جاذبه و شیب به حرکت درآورد، در حالی که در گذشته همواره این یک عامل محدود کننده برای او بود. برهمین مبنا موتور پمپ در حال حاضر در کشاورزی به طور خاص و در برخی صنایع دیگر به طور عام کاربرد حیاتی دارد.

 

بیشتر بدانید: راهنمای خرید بهترین پمپ آب

 

 تمام تفاوت‌ های موتور پمپ آب بنزینی و دیزلی، همگی ناشی از این تفاوت در احتراق و تفاوت ماهیت شیمیایی دو ماده بنزین و گازوئیل است.

 

تفاوت موتور پمپ آب بنزینی و دیزلی: نوع سوخت

تفاوت موتور پمپ آب بنزینی و دیزلی

اساساً تفاوت موتور پمپ آب بنزینی و دیزلی در نوع سوخت آن‌ها نهفته است. هر چند هر دو موتورهایی چهار‌زمانه دارند اما در چرخه عملکرد موتور دیزلی شمع و جرقه زدنی در کار نیست.
در موتورهای دیزلی با توجه به ماهیت سوخت گازوئیل، در مرحله تراکم، ترکیب سوخت و هوا به قدری فشرده می‌شوند که خود به خود دچار احتراق خواهند شد. این در حالی است که همانطور می‌دانید، در موتور بنزینی پس از متراکم شدن بنزین و هوا، به یک جرقه برای اشتعال ترکیب نیاز است.
تفاوت اصلی از این نوع آزادسازی انرژی سوخت ناشی می‌شود. تمام تفاوت‌ هایی که در ادامه خواهید دید، همگی ناشی از این تفاوت در احتراق و تفاوت ماهیت شیمیایی دو ماده بنزین و گازوئیل است.

 

تفاوت موتور پمپ آب بنزینی و دیزلی: وزن

تفاوت موتور پمپ آب بنزینی و دیزلی

در موتورهای دیزلی، نیاز به تراکم شدید باعث شده تا وزن این دست از موتورها بیش از موتورهای بنزینی باشد. دقت داشته باشید که در موتور دیزلی با توجه به اتکای موتور به تراکم شدید ترکیب سوخت و هوا، سیلندرها ظرفیت تراکم بسیار بیشتری داشته باشند و این یعنی فشار بسیار بیشتری را تحمل کنند، گاهی حتی تا 3 یا 4 برابر فشار در سیلندر یک موتور بنزینی.
همین باعث می‌شود تا در موتور دیزل دیواره‌ها ضخیم‌ تر بوده و برای تحمل این فشار شدید، بلوک سیلندر را ضخیم‌ تر بسازند.
فراموش نکنید که سنگین‌ تر بودن موتورهای دیزلی به معنی سنگین‌ تر بودن موتور پمپ دیزلی است. همواره این نوع از موتور پمپ‌ها نسبت به گونه‌ های بنزینی سنگین‌ تر و حجیم‌ تر هستند. البته این مقایسه در حجم موتور برابر معنا دارد.

 

تفاوت موتور پمپ آب بنزینی و دیزلی: محدودیت در آب و هواهای مختلف

تفاوت موتور پمپ آب بنزینی و دیزلی

متاسفانه ماهیت و خواص شیمیایی و فیزیکی سوخت گازوئیل باعث شده تا موتور پمپ گازوئیلی از این نظر نسبت به مدل‌های بنزینی محدودیت داشته باشد. در کنار اینکه موتورهای دیزلی در سرما عملکرد روانی نداشته و با افت بازدهی روبرو می‌شوند، خود سوخت گازوئیل نیز در سرما به سرعت یخ می‌زند (البته سریع‌تر نسبت به بنزین).
اگر دقت کنید راننده ماشین‌های سنگین که سوخت آن‌ها اغلب گازوئیلی است، از ترکیب الکل برای جلوگیری از یخ زدن سوخت استفاده کرده یا پیش از روشن کردن ماشین با ابزارهای گرمایشی مانند مشعل زیر خودرو را گرم می‌ کنند تا یخ زدگی سوخت در لوله‌ های رابط رفع شود. موتور پمپ بنزینی نسبت به گونه دیزل از این نظر برتری داشته و در انواع آب و هواها کاربرد دارد.

 

تفاوت موتور پمپ آب بنزینی و دیزلی: راندمان سوخت

تفاوت موتور پمپ آب بنزینی و دیزلی

راندمان سوخت در موتور دیزلی بیشتر است یا بنزینی؟ در پاسخ به این پرسش، داشتن دو پیش‌نیاز ذهنی اهمیت دارد:
پیش از هر چیز دقت داشته باشید که مبنای تصمیم‌ گیری شما باید دسترسی به سوخت باشد. این بدان معنی است که باید در نظر داشته باشید که شما در هر حالت و با انتخاب هر یک به حجم زیادی از سوخت نیاز دارید پس مهم است که سوختی را انتخاب کنید که به آن دسترسی داشته باشید.
قیمت سوخت گازوئیل همواره کمتر از بنزین است. به طور مثال در حال حاضر قیمت هر لیتر بنزین آزاد معادل 5 لیتر گازوئیل آزاد است. این را در نظر داشته باشید که حتی در صورت مصرف 4 برابری سوخت در مدل دیزلی، همچنان کار با آن دارای صرفه اقتصادی است.
با این دو پیش‌نیاز ذهنی می‌توان گفت که کار با نوع دیزلی، از نظر مصرف سوخت، به مراتب ارزان‌تر بوده و راندمان بالاتری دارد؛ یعنی با پرداخت پول کمتری، انرژی بیشتری به دست می‌آورید. این در بلند مدت می‌تواند موجب صرفه اقتصادی زیادی شود. پس در صورتی که به گازوئیل دسترسی دارید، این یک گزینه بسیار جذاب از نظر اقتصادی است.

 

سایر تفاوت ها

تفاوت موتور پمپ آب بنزینی و دیزلی

 

موتور پمپ دیزلی آلایندگی بیشتری داشته و صدای بیشتری نیز تولید می‌کند. وجود آلایندگی بالا برای این نوع از موتورها یک نقطه ضعف محسوب می‌شود.
موتور پمپ بنزینی نمی‌تواند به طور مداوم در ساعات کاری زیاد روشن باشد، نیاز است تا از این نوع از پمپ‌ها به صورت تناوبی و با حفظ حد استراحت استفاده شود. در حالی که مدل گازوئیلی این توانایی را دارد تا به طور مداوم و برای ساعت‌های متمادی بدون ایجاد هیچ مشکلی روشن باشد.

دوام، ماندگاری و مقاومت، اغلب در مدل‌های دیزلی بیشتر است. شاید این امری مطلق نباشد اما تجربه نشان داده است که در قیمت‌ها و کیفیت‌های برابر، در زمینه مقاومت و طول عمر، کفه ترازو به سمت دیزلی سنگینی می‌کند.

 

پمپ آب دوو

تفاوت موتور پمپ آب بنزینی و دیزلی

 

دوو شرکت خوشه‌ ای کره‌ای بود، که در تاریخ ۲۲ مارس ۱۹۶۷ توسط کیم وو چونگ، در شهر سئول تأسیس شد. نام شرکت دوو از دو بخش (Dae) که در زبان کره‌ای، (woo) به معنی عالی و که از نام بنیانگذار این شرکت گرفته شده‌است.
تا پیش از بحران مالی آسیا در سال ۱۹۹۷، شرکت دوو، پس از هیوندای، دومین شرکت بزرگ در کشور کره جنوبی محسوب می‌شد. شرکت‌های سامسونگ و ال‌جی گروپ نیز، در رتبه‌های سوم و چهارم قرار داشتند. شرکت دوو دارای بیش از ۲۰ شرکت تابعه و زیرمجموعه بود، که بعضی از آنها امروزه به عنوان شرکت‌های مستقل، در زمینه‌های مختلف صنعتی، فعالیت می‌نمایند.
دوو برندی قدیمی و صاحب نام در حوزه تجهیزات فنی و قدرتی است. بخشی از تولیدات شرکت دوو، تولید دستگاه پمپ آب می باشد.
الکتروپمپ یک اسب جتی دوو و الکتروپمپ بشقابی یک اسب دوو دو مدل از بهترین مدل های موجود در بازار می باشد. از مزایای دیگر پمپ آب دوو نسبت به برندهای مشابه موجود در بازار، گارانتی و خدمات بعد از فروش این دستگاه می باشد، که به تعهد بیشه سرویس و به مدت شش ماه می باشد.

 

بیشتر بدانید: راهنمای خرید و کاربرد ست کنترل یا تنظیم کننده فشار پمپ آب

 

 در موتورهای دیزلی، نیاز به تراکم شدید باعث شده تا وزن این دست از موتورها بیش از موتورهای بنزینی باشد.

 

در این مقاله در مورد تفاوت موتور پمپ آب بنزینی و دیزلی مطالبی را بیان کردیم. حال به خوبی می‌توانید بسته به نیازی که دارید، محصول مورد نظر خود را خریداری کنید.
از تفاوت موتور پمپ آب بنزینی و دیزلی می توان به نوع سوخت، وزن، محدودیت در آب و هواهای مختلف، راندمان سوخت، میزان سر و صدا، میزان آلایندگی و … اشاره کرد.
بیشه کالا اولین فروشگاه آنلاین ماشین آلات صنعتی، کشاورزی، باغبانی و ابزارآلات برقی دوو با بالاترین سطح کیفیت و قیمت مناسب می باشد. اگر قصد خرید پمپ آب را دارید می توانید با شماره های موجود در سایت تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *