بلاگ

راهنمای خرید و کاربرد ست کنترل یا تنظیم کننده فشار پمپ آب

ست کنترل پمپ آب
Rate this post

ست کنترل پمپ آب، قطعه ای است که در بین مصرف کنندگان این نوع محصول، به نام کلید اتومات پمپ آب معروف است. ست کنترل از یک برد الکترونیکی ساخته شده و وظیفه اتومات کردن پمپ آب را بر عهده دارد. نحوه عملکرد آن بدین صورت است که هنگام باز کردن شیر آب، این دستگاه به پمپ آب دستور داده و پمپ آب شروع به پمپاژ کردن آب می کند. ست کنترل را ممکن است که خیلی از شما حتی نام آن را نشنیده باشید و آن را با ابزارهای کنترل و دیجیتالی اشتباه بگیرید. در واقع این دستگاه هم یک ابزاری با مدار الکترونیکی است، ولی نه با آن کاربردی که شما در ذهنتان است. از این وسیله برای تنظیم و کنترل فشار آب در قسمت ورودی پمپ‌ها استفاده می‌شود. نبود همین ابزار کنترل می‌تواند خسارت جبران ناپذیری را به خصوص در هنگام نوسانات فشار به سیستم آبرسانی منزل شما وارد کند. از کلید اتومات دیجیتال فقط برای جاهایی می توان استفاده کرد که آب ورودی به پمپ، فشار داشته باشد (مثل آب شهری) و در جاهایی که آب ورودی به پمپ فشار نداشته باشد (مثل آب تانکرها یا استخرها که راکد است) نمی توان از کلید اتومات دیجیتال استفاده کرد.

 

بیشتر بدانید: راهنمای خرید بهترین پمپ آب

 

 از کلید اتومات دیجیتال فقط برای جاهایی می توان استفاده کرد که آب ورودی به پمپ، فشار داشته باشد (مثل آب شهری) و در جاهایی که آب ورودی به پمپ فشار نداشته باشد (مثل آب تانکرها یا استخرها که راکد است) نمی توان از کلید اتومات دیجیتال استفاده کرد.

 

اجزای تشکیل دهنده ست کنترل پمپ آب

  • دیافراگم
  • شیر یک طرفه
  • برد الکترونیکی
  • فشارسنج
  • پیچ تنظیم فشار
  • بدنه پلاستیکی
  • کابل برق

 

نحوه عملکرد ست کنترل پمپ آب

ست کنترل پمپ آب

هنگامی شما شیر آب را باز می‌کنید، ست کنترل به پمپ فرمان روشن شدن را می‌دهد و پمپ بعد از دریافت این دستور، شروع به فعالیت می‌کند. پس از بسته شدن شیر، پمپ به صورت خودکار و البته توسط این دستگاه خاموش می‌شود. این مسئله نه تنها باعث کنترل استفاده از پمپ می‌شود، بلکه می‌تواند جلوی مصرف انرژی و خراب شدن پمپ را بگیرد. همچنین زمانی که جریان آب به طور کامل قطع شود، این وسیله پمپ را به صورت خودکار خاموش می‌کند که خود باعث جلوگیری از سوختن پروانه و الکتروموتور می‌شود.

 

انواع ست کنترل

ست کنترل پمپ آب

ست کنترل ساده: این ست کنترل قابلیت تنظیم ندارد و بر اساس استانداردهای مشخص شده (فشار آب و ارتفاع آبرسانی) کار می‌کند و برای پمپ‌های نیم اسب بکار می‌رود.

ست کنترل با پیچ تنظیم: این نوع، پیچ تنظیمی برای کم یا زیاد کردن حساسیت ست کنترل دارد و برای پمپ‌های یک اسب بکار می‌رود (بشقابی و جتی).

ست کنترل با پیچ تنظیم و هیدروتانک: این نوع، علاوه بر پیچ تنظیم، یک منبع تحت فشار باد دارد که آن را برای استفاده در طبقات بالا مناسب می‌کند (پمپ‌های دو پروانه‌ی یک و نیم اسب، دو اسب و سه اسب).

 

راهنمای تنظیم ست کنترل پمپ آب

ست کنترل پمپ آب
همانند دیگر وسایل برقی باید تنظیماتی قبل از راه اندازی ست کنترل برروی آن انجام شود. ابتدا باید شیر آب خانه باز شود تا دستور فعال شدن پمپ آب صادر شود. حالا نوبت آن است که شیر خروجی بسته شود تا ست کنترل عمل قطع کردن را صادر کند. پس از این دستور وقتی که پمپ آب خاموش شد باید سراغ مرحله بعد رفت. در این مرحله باید شیر آب کمی باز شود اگر پس از باز کردن شیر آب در حالت کم پمپ شروع به کارکردن کرد باید پیچ تنظیم به سمت منفی چرخانده شود. حالا در مرحله بعدی باید شیر آب را در حالت نیمه باز کنید. اگر در این حالت پمپ روشن شد پس کار تنظیم آن تمام شده است و دیگر نیاز به انجام کاری نیست. ولی اگر پمپ آب روشن نشد باید پیچ تنظیم را به سمت مثبت بچرخانید. این کار را تا زمانی باید انجام داد تا کارکرد پمپ آب به درستی انجام شود و کاملا تنظیم شود.
علاوه بر ست کنترل، پیچ فشار هم نیاز به تنظیم شدن دارد. تنظیمات پیش فرض این پیچ به این شکل است که وقتی فشار به کمتر از یک و نیم بار برسد فرمان روشن شدن پمپ صادر خواهد شد. حالا اگر فشار آب بیشتر از یک و نیم بار باشد دستور فعال سازی پمپ صادر نخواهد شد و همچنان پمپ خاموش باقی خواهد ماند. عمل کم و زیاد کردن پیچ فشار باید به آرامی انجام شود و این تنظیم باید به صورتی دقیق انجام شود. اگر می خواهید از ست کنترل دقیق و کامل استفاده کنید باید این تنظیم را با گذاشتن کمی وقت و دقت انجام دهید.

 

مزایای استفاده از ست کنترل

ست کنترل پمپ آب

  • نصب آن نیازی به آموزش ندارد.
  • در تمامی شرایط آب و هوایی می‌توان آن را استفاده کرد.
  • دستگاه فوق‌العاده کوچکی است و برای همین حجم خاصی را اشغال نمی‌کند.
  • در هنگام قطع جریان آب، بعد از حدود 8 تا 10 ثانیه، پمپ را برای جلوگیری از سوختن خاموش می‌کند.
  • فشار آب ساختمان را تنظیم می‌کند. در خصوص اندازه ساختمان هم هیچ تفاوتی وجود ندارد.
  • عمر طولانی حدود 5 سال دارد.
  • فشار آب را در کل استفاده ثابت نگه می‌دارد و به عبارتی دیگر خبری از نوسانات آبی نیست.
  • تنظیمات آن تا آخر استفاده یا عمر دستگاه ثابت خواهد ماند و نیازی به تغییر نیست.
  • برای مکان‌هایی که فشار آب آن‌ها به صورت متناوب بالا و پایین می‌شود، می‌تواند آن را کاهش دهد. البته در مکان‌های راکد استفاده از این وسیله هیچ کاربردی ندارد، زیرا فشار آبی وجود ندارد.

 

ست کنترل دوو

ست کنترل پمپ آب
دوو شرکت خوشه‌ای کره‌ای بود، که در تاریخ ۲۲ مارس ۱۹۶۷ توسط کیم وو چونگ، در شهر سئول تأسیس شد. نام شرکت دوو از دو بخش (Dae) که در زبان کره‌ای، (woo) به معنی عالی و که از نام بنیانگذار این شرکت گرفته شده‌است.
تا پیش از بحران مالی آسیا در سال ۱۹۹۷، شرکت دوو، پس از هیوندای، دومین شرکت بزرگ در کشور کره جنوبی محسوب می‌شد. شرکت‌های سامسونگ و ال‌جی گروپ نیز، در رتبه‌های سوم و چهارم قرار داشتند. شرکت دوو دارای بیش از ۲۰ شرکت تابعه و زیرمجموعه بود، که بعضی از آنها امروزه به عنوان شرکت‌های مستقل، در زمینه‌های مختلف صنعتی، فعالیت می‌نمایند.
دوو برندی قدیمی و صاحب نام در حوزه تجهیزات فنی و قدرتی است. بخشی از تولیدات شرکت دوو، تولید سوئیچ اتومات فشار ست کنترل می باشد.
سوئیچ اتومات پمپ فشار خودکار دوو مدل DAEPC – 7 و سوئیچ اتومات خودکار و یا ست کنترل دوو مدل DAEPC – 15 دو مدل از بهترین مدل های موجود در بازار می باشد. از مزایای این دستگاه ها مجهز بودن آن ها به چراغ آلارم می باشد، یعنی هر زمان بخشی از ست کنترل دوو و یا سیستم آب رسانی دچار خطا شود، بطور اتومات سیستم آلارم یا هشدار می دهد.

 

بیشتر بدانید: راهنمای خرید موتور برق

 

اجزای تشکیل دهنده ست کنترل پمپ آب عبارتند از: دیافراگم، شیر یک طرفه، برد الکترونیکی، فشارسنج، پیچ تنظیم فشار، بدنه پلاستیکی، کابل برق.

 

ست کنترل پمپ آب یک وسیله الکتریکی و بسیار پر کاربرد است به طوری که در پمپ های آب خانگی حتما از ست کنترل استفاده می شود. وظیفه ست کنترل اتومات کردن، کنترل و تنظیم فشار آب است.
کاربرد استفاده از ست کنترل بیشتر در پمپ های خانگی است آن هم به این دلیل است که در شهرها فشار ورودی بیشتر است. در جاهایی که فشار آب بیشتر است استفاده از ست کنترل انجام می شود ولی در مکان هایی که آب فشار ندارد مثل چاه ها استفاده از ست کنترل انجام نمیشود و استفاده از آن هم توصیه نمیشود.
اجزای تشکیل دهنده ست کنترل پمپ آب عبارتند از: دیافراگم، شیر یک طرفه، برد الکترونیکی، فشارسنج، پیچ تنظیم فشار، بدنه پلاستیکی، کابل برق.
در واقع ست کنترل وظیفه تنظیم فشار آب را دارد به طوری که می تواند کم و زیاد شدن فشار آب را کاملا کنترل و آن را تنظیم کند. این فشار بیش از حد آب هم به پمپ آسیب می رساند و هزینه های نگهداری از آن را افزایش می دهد. از طرفی لوله هایی که در ساختمان وجود دارند و عمل انتقال آب را انجام می دهند هم از این آسیب ها در امان نیستند.
بیشه کالا اولین فروشگاه آنلاین ماشین آلات صنعتی، کشاورزی، باغبانی و ابزارآلات برقی دوو با بالاترین سطح کیفیت و قیمت مناسب می باشد. اگر قصد خرید بهترین ست کنترل پمپ آب را دارید می توانید با شماره های موجود در سایت تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *