بلاگ

نحوه کار با کلتیواتور، انواع برند و کاربردهای آن

راهنمای خرید کولتیواتور
5/5 - (1 امتیاز)

کلتیواتور چیست و انواع آن کدام است؟

امروزه در صنعت کشاورزی، از ابزارها و ماشین آلات متعددی برای عملیات خاک ورزی استفاده می شود. یکی از این ابزارها کلتیواتور یا تیلر است. اگر در خصوص این ابزار، اطلاعات کافی ندارید، توصیه می کنیم این مقاله را تا انتها بخوانید. ما در این مقاله می خواهیم درباره ی این وسیله ی کشاورزی صحبت کنیم. با ما در این مقاله ی جذاب همراه باشید.

در این قسمت می خواهیم درباره ی این دستگاه صحبت کنیم. کلتیواتور، یک دستگاه سبک، جهت شخم زدن خاک های نرم است. از این دستگاه به جهت مخلوط نمودن خاک های نرم و کودهای شیمیایی استفاده می شود. به آماده کردن زمین برای کاشت گیاهان، عملیات خاک ورزی می گویند. در مرحله ی اول خاک ورزی، از دستگاهی به نام تیلر استفاده می شود.

خرید کولتیواتور

کاربردهای کلتیواتور

کاربردهای استفاده از کلتیواتور زیاد است. به دلیل آن که توان مصرفی آن پایین است، بیشتر برای نرم کردن خاک، طراحی شده است. مهم ترین کاربرد این وسیله ی کشاورزی به شرح زیر است:

  • سله شکنی و مخلوط کردن خاک
  • مخلوط نمودن کود و کمپوست و خاک
  • نظارت و مهار علف های هرز

بر روی این کلتیواتور می توان ابزارهایی نظیر: تیلر، چرخ آهن، نهرکن، سمپاش، خیش، گاوآهن، وجین زنی و … نصب کرد. با نصب این ابزارها، می توان کاربری این دستگاه را افزایش داد.

انواع کلتیواتور

کلتیواتور در سه نوع دیزلی و بنزینی و دستی ساخته می شود و در بازار به فروش می رسد. این دستگاه، به دو صورت استارتی و هندلی مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه به خصوصیات هر کدام خواهیم پرداخت.

قیمت کولتیواتور

کلتیواتور نوع بنزینی: بیشتر برای زمین های کشاورزی و زراعی کوچک با شیب طولانی، استفاده می شود. قدرت آن از 5/5 تا 12 اسب بخار است. سیستم قدرتی این نوع، عمدتا گیربکسی است. معمولا این مدل دستگاه ها با هندل روشن می شود. از دیگر قابلیت آن، تنظیم فرمان دستگاه با قد افراد است.

کلتیواتور  نوع دیزلی: این دستگاه با استفاده از پیشرفته ترین امکانات ساخته شده است. برای شخم زمین های زراعی و کشاورزی بزرگ از این نوع استفاده می شود. سوخت این نوع از گازوئیل است. قدرت و کارایی این دستگاه بالا است و از سوخت کمتری برای آن استفاده می شود. قدرت نوع دیزلی برابر با 7 تا 10 اسب بخار است. از مهم ترین قابلیت آن می توان به، نصب موتورهای مختلف با کیفیت بالا بر روی این دستگاه اشاره کرد. حمل و نقل با این دستگاه بسیار راحت است. از دیگر قابلیت های آن، چرخش فرمان با 360 درجه است. با استفاده از هندل می توان آن را روشن کرد.

کلتیواتور نوع دستی: این نوع دستگاه، برای حذف علف های هرز اطراف تنه ی درختان کاربرد دارد. از نیروی دست جهت چرخش آن استفاده می شود. این نوع دستگاه، دارای یک تیغه ی فولادی جهت کندن علف های هرز است. 3 تیغه ی گالوانیزه ی آن نیز باعث می شود که هوا به سطح خاک برسد. این نوع دستگاه برای محل هایی که صعب العبور هستند، قابل استفاده است.

بهترین کولتیواتور

از انواع برند کلتیواتور می توان به کاما، بی سی اس، دیاکو، مورایکو، ویما، هوندا، کویین، چینی، یوروسیستم اشاره کرد.

نحوه کار تیلر

در این قسمت می خواهیم درباره ی نحوه ی کار با کلتیواتور صحبت کنیم. برای این که زمین های باغی و زراعی را شخم بزنیم، باید به پارامترهایی نظیر: عرض زمین، عمق زمین، نوع خاک، دقت کنیم. این دستگاه از چرخ های پلاستیکی جهت انتقال به محل، ساخته شده است. البته در هنگام خاک ورزی، این چرخ ها باید با تیغه تعویض شوند.  تیغه ها بسته به نوع مصرف متفاوت هستند. این تیغه ها به جهت نفوذ در خاک با میله ی پشتی قابل تنظیم است. همان طور که گفتیم، ابزارهایی مانند سمپاش و پمپ آن جهت کاربری بیشتر، در قسمت جلوی دستگاه قابل نصب هستند.

 

علاوه بر آن می توان از نهرکن، در قسمت پشت دستگاه کلتیواتور استفاده کرد. این دستگاه از دندانه، تیرک، چرخ، فرمان، موتور و … تشکیل شده است. دندانه های این دستگاه، خاک های سفت را در عمق خیلی کم، سوراخ می کند. از این دستگاه برای ریشه کن کردن علف های هرز و همچنین هوادهی خاک استفاده می شود. دلیل آن این است که، اگر علف های هرز کنترل نشوند باعث می شوند که عمل فتوسنتز مختل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *