بلاگ

علف زن پشتی بهتر است یا دوشی

علف زن پشتی بهتر است یا دوشی
5/5 - (1 امتیاز)

علف زن یکی از کارآمدترین تجهیزات کشاورزی و باغبانی است و دو نوع دوشی و پشتی محبوب ترین آن است؛سؤال اینجاست که علف زن پشتی بهتر است یا دوشی؟

اگر سطح زیر کشت بسیار وسیع باشد دارای سطح گسترده ای از علف هرز خواهد بود. اما هر دو دستگاه علف زن دوشی و پشتی می تواند سرعت عمل قابل توجهی برای باغبان به همراه آورد. در ادامه بیشتر به مزایای علف زن دوشی و پشتی پرداخته ایم.

علف زن چیست؟

پیش از پرداختن به اینکه ببینیم علف زن دوشی بخریم یا پشتی، بهتر است به کاربرد علف تراش یا علف زن بپردازیم. علف زن ها یکی از کاربردی ترین تجهیزات کشاورزی، ماشین آلات و ابزارهای باغبانی هستند و برای برش و کوتاه کردن گیاهان و علف ها به کار می روند.

امروزه علفزن ها جایگزین ابزارهایی همچون داس، اره و قیچی باغبانی شده اند. علف تراش ها راندمان و سرعت اپراتور در حین عملیات برش، چیدن و کوتاه کردن علف ها را به طرز چشمگیری افزایش داده و کارآیی و سرعت عمل بسیار بالایی دارد.

علف تراش یا علف زن یک دستگاه دارای موتور با اهرمی بلند بوده که با چرخش سریع تیغه یا نخ علف زنی امکان کوتاه کردن علف های هرز و گیاهان بلند در زمین ها و باغ های کشاورزی را فراهم می کند.

بیشتر بدانید: راهنمای خرید چمن زن موتوری خوب

انتخاب علف زن دوشی و پشتی بر حسب نوع علف هرز

انواع علف زن

در دسته بندی علف زن ها، انواع علف تراش شامل علف زن دوشی و پشتی تعریف شده است. از لحاظ نوع موتور نیز علف زن ها به دو دسته علف تراش بنزینی و برقی (شارژی) تقسیم می گردند.

هر دو مدل علف زن پشتی و علف زن دوشی در اندازه ها و قدرت های متنوعی تولید می شوند. از این رو می توانند در سطوح کاری متنوعی به کار آیند و این شما هستید که باید با در نظر گرفتن اندازه زمین کشاورزی انتخاب علف زن دوشی و پشتی را انجام دهید.

انتخاب علف زن دوشی و پشتی بر حسب نوع علف هرز

علف های هرز همگی شبیه به هم نیستند. برخی کوتاه، برخی بلند، برخی لطیف و برخی همراه با ساقه های بسیار محکمی می باشند. به این ترتیب نوع علف و حجم آن است که انتخاب نهایی شما در خرید علف زن را موجب خواهد شد.

واقعیت آن است که علف زن دوشی به‌ مراتب از علف زن پشتی حرفه ‌ای تر خواهد بود. اما با تمام توانمندی های بالاتری که دارد، کار با آن به مراتب سخت‌تر و خطرناک‌تر از انواع علف زن پشتی می باشد.

فاکتورهای اصلی در خرید علف زن دوشی و پشتی

از این رو اگر خیلی حرفه ای هستید و می خواهید سرعت کار بالایی داشته باشید، انواع علف زن دوشی یقینا برای شما مناسب‌ تر هستند.
در محیط‌ هایی که فنس کشی صورت گرفته است و یا موانع برای رسیدن به علف های هرز وجود دارد و یا آنکه دسترسی به محل تجمع علف های هرز مشکل است، بهره‌گیری از علف زن دوشی که می تواند قدرت مانور بالاتری برای اپراتور ها داشته باشد، گزینه معقول تری است.

اما برای مصارف غیر حرفه ‌ای و خانگی یعنی تراشیدن هر از گاه علف ‌های حیاط خانه ‌تان، خرید علف زن پشتی یقیناً معقول تر به نظر می ‌رسد. در واقع مهمترین تفاوت علف زن دوشی و پشتی در کارکرد آسان مدل پشتی به نسبت انواع دوشی است؛ این کارکرد آسان برای غیر حرفه ای ها مناسب تر خواهد بود.

فاکتورهای اصلی در خرید علف زن دوشی و پشتی

مقایسه کاربرد علف زن دوشی و پشتی

عدم کنترل مطلوب بر دستگاه، یکی از معایب قابل توجه در علف زن پشتی است؛ دلیلش خرطومی ای است که وظیفه انتقال قدرت از موتور تا پروانه چرخان علف زن پشتی را بر عهده دارد و در داخل خود از یک فنر متحرک استفاده می‌ کند. این فنر سعی در ایجاد نیروهای گریز از مرکز دارد و باید متوجه این نیروهای مقابل به خود در علف زن پشتی باشید.

در علف زن پشتی، انتقال نیروی موتور تا پروانه از طریق یک فنر صورت می‌ گیرد. فرسایش این فنر از عمده مشکلات علف زن پشتی است، از سوی دیگر خوردگی قابل توجهی در شفت علف زن پشتی احتمال بروز دارد اما در مقابل انواع علف زن دوشی به دور از این مشکلات هستند.

نوع تعادل علف زن پشتی و دوشی

یکی از مهمترین تفاوت ‌ها بین علف زن دوشی و پشتی در فضاهای قابل دسترسی است. علف زن دوشی تماماً از انواع شفت مستقیم هستند. از این رو به راحتی می‌ توانند در محدودترین فضاها مورد استفاده قرار گیرند.

حاشیه زنی با علف زن دوشی به مراتب آسانتر از علف زن پشتی است، اما انواع علف زن پشتی می ‌تواند برای حجم بالایی از علف در سطح باغات مورد استفاده قرار گیرد. علف زن پشتی به راحتی از پس یک توده بزرگ علف هرز بر می ‌آید.

تعادل در کارکرد دستگاه علف زنی یکی از ملاک های اصلی است. انواع علف زن پشتی به مراتب از تعادل بالاتری در زمان کار به نسبت علف زن دوشی برخوردار هستند. چرا که قسمت عمده وزن دستگاه به شکل کوله پشتی بر پشت اپراتور قرار می گیرد.

انواع علف زن دوشی به آن جهت که بر دوش سوار می ‌شود، اصولاً از وزن کمتری به نسبت علف زن پشتی برخوردار هستند، اما در علف زن پشتی این تفاوت وزن با قرارگیری بر پشت اپراتور هرگز به چشم نخواهد آمد.

نگهداری، کاربرد و قیمت علف زن پشتی و دوشی

دست آخر اینکه امکان تعمیر علف زن پشتی به مراتب بیشتر از انواع علف زن دوشی است. علف زن پشتی به راحتی می تواند علف های روییده در ارتفاع، مثلاً بالای دیوار ها را بتراشد. اما در علف زن دوشی عملاً این امکان وجود ندارد که بتوان تیغه تیز دستگاه را در ارتفاع بکار برد.

یکی دیگر از تفاوت های آشکار در این دو نوع علف زن دوشی و پشتی قیمت آنها است. قیمت علف زن پشتی در مقایسه با قیمت علف زن دوشی در رنج بالاتری قرار می گیرد.

البته این قیاس در قیمت علف زن دوشی و پشتی را باید در یک برند مشخص در نظر داشت. چرا که قیمت علف زن دوشی یا انواع پشتی تابع مستقیم برند و کیفیت ساخت در دستگاه است.

نوع تعادل علف زن پشتی و دوشی

علف زن پشتی هیوندای مدل HP-4152

حالا که صحبت از بررسی علف زن دوشی و پشتی شد، بد نیست نگاهی به مواردی از بهترین علف زن های پشتی و دوشی موجود در بازار داشته باشیم. علف زن پشتی هیوندای یک از بهترین علف زن های پشتی موجود در بازار است که برخی از ویژگی های فنی آن را در زیر می بینیم:

  • توان کاری ۲ اسب بخار
  • موتور چهار زمانه
  • حجم موتور ۴۶ سی سی
  • ظرفیت مخزن ۸ دهم لیتر
  • قابلیت برش علف و گندم های کوتاه و بلند
  • وزن علف زن ۱۱ کیلو گرم

علف زن ضد لرزش دوشی هیوندای مدل 3651

دیگر مورد برای معرفی و مقایسه علف زن دوشی و پشتی، علف زن دوشی هیوندای با خاصیت ضد لرزش است که کاربر با پوشیدن بند دوشی علف تراش و نصب آن به دسته اصلی این علف زن به‌سادگی میتواند با آن علفهای هرز را هرس کند. مشخصات فنی این علف زن عبارت است از:

  • توان کاری ۲٫۵ اسب بخار
  • سرعت آزاد دستگاه ۹۰۰۰ دور در دقیقه
  • حجم مخزن سوخت ۹۰۰ میلی لیتر
  • ظرفیت سیلندر ۵۱ سی سی
  • قابلیت برش علف و گندم های کوتاه و بلند
  • وزن علف زن ۱۱ کیلو گرم

بیشتر بدانید: مقایسه حاشیه زن و علف تراش

نکته پایانی

در این مطلب به این سؤال پاسخ دادیم که علف زن پشتی بهتر است یا دوشی. همانطور که گفته شد برای انتخاب علف زن دوشی و پشتی بیش از هرچیز باید کاربری خود را در نظر بگیرید و اگر می خواهید از علف زن برای مصارف خانگی استفاده کنید، علف زن دوشی بهتر است. علف زن پشتی برای هرس حجم انبوهی از علف هرز کاربرد دارد.

شما می توانید برای خرید بهترین و با کیفیت ترین ابزارها به وبسایت بیشه کالا مراجعه کنید. در این فروشگاه آنلاین می توانید ابزار آلات و ادوات کشاورزی، خانگی و صنعتی با برند DAEWOO و سایر برندهای معتبر را تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *